fbpx
kilyan sockalingum 478724 unsplash-hoogbegaafd

1 september, start van een nieuw toneelstuk voor je hoogbegaafde kind?

kilyan sockalingum 478724 unsplash-hoogbegaafd

1 september, start van een nieuw toneelstuk voor je hoogbegaafde kind?

De eerste schoolweek is daar. Spannende tijden voor elk kind. En extra spannend voor hoogbegaafde kinderen.

Grote veranderingen ten huize Van Overbeke-Baes

Bij ons wordt het dit jaar weer eentje met veel veranderingen (voor het goede hopen we). Er switcht één van richting. In het lager ging bij haar alles van zelf. Ze was dus het type onderpresteerder die niemand ziet. Daar betaalt ze nu een prijs voor. Vandaag is ze, mede omdat ze weet dat ze hoogbegaafd is, zeker geen onderpresteerder meer, maar nu is het een zoektocht hoe ze nog kan leren studeren in het middelbaar. Het is niet evident maar we blijven zoeken en experimenteren.

Er gaan ook 2 dochters naar een nieuwe school. Eéntje versnelt. We hebben lang getwijfeld, maar nu voelt het aan als de beste beslissing die we konden nemen. Ze heeft 5 en 6 samen afgerond en is nu echt klaar voor het eerste middelbaar. Ondertussen fietste ze al 10 keer de route naar school  om toch wel echt zeker te zijn dat het goed gaat lukken. Stress om de boeken op te halen maar het toch gedaan zonder treuzelen. Super stress om maandag echt te starten. Maar ze praat er over, wat een wereld van verschil is met zoveel jaar geleden.

Vroeger was het echt anders

Waar is de tijd dat op 1 september het toneelspel startte, met in de hoofdrol onze kleuter die snel een topactrice werd.

Vol enthousiasme was ze helemaal klaar voor de kleuterklas. Er zou een nieuwe wereld van kennis voor haar opengaan. Eindelijk kon ze van alles gaan leren. Ze zag het helemaal zitten. Maar al snel kregen we een ander kind. Haar tekentalent verdween, ze plaste opnieuw in haar broek, huilde hysterisch als we haar afzetten, volzinnen werden terug brabbeltaal, … Als we ’s avonds met de juf spraken was het alsof er een ander kind op school zat dan thuis? En we hadden echt geen flauw idee wat er aan de hand was. Door de jaren heen ging het verder met ups en downs. Vaak met hysterische uitbarstingen, buikpijn, hoofdpijn, koorts, waar we geen verklaring voor hadden. Veel vragen en weinig antwoorden, klaar voor bijles en mogelijks zittenblijven.

… en toen kwamen we in contact met Hoogbloeier

Wat een eye opener als we na een intake gesprek bij Sabine van Hoogbloeier tot de vaststelling kwamen dat ze hoogbegaafd was. We konden het toen nog niet echt geloven en hadden eigenlijk ook geen flauw idee hoe het nu verder moest. Zoals velen dachten we gewoon dat we dus een ‘slim kind’ zouden moeten hebben. Onze dochter had zichzelf ondertussen al zo veel rolletjes aangeleerd, dat ze geen flauw idee meer had wie ze dan eigenlijk wel was. Ze speelde het rolletje als de goeie coachee als ze bij Sabine was. Een rolletje om in de klas te functioneren, één om met de zogenaamde ‘vriendinnen’ te kunnen spelen. Ze is die rolletjes nog heel lang blijven doorspelen. Want hoe authentiek we haar thuis ook probeerde te behandelen. Hoeveel ruimte we ook gaven voor haar emotionele overgevoeligheid. Daarmee kom je de dag nog niet door. Op school bleef het een toneelstuk want daar werd er niet veel aangepast en ze vond ook geen ontwikkelingsgelijke die ze echt een vriendin kon noemen.

Je wilt natuurlijk dat je kind overal zichzelf kan zijn. Dit wil niet zeggen dat overal alles zomaar kan. We hebben ze geleerd vriendschappen af te wegen en verwachtingspatronen af te stemmen op het type vriend. We hebben geleerd dat emoties een plaats mogen hebben, zelfs al zijn ze veel groter dan bij anderen. Zo gaat ze zich af en toe even afzonderen als de prikkels en emoties te groot worden.

Maar uiteindelijk hebben we haar toch van school moeten veranderen.

De mindsetcoaching had al geholpen maar van school veranderen was toch onze beste beslissing. Toen is het immers voorzichtig beginnen veranderen. Er was meer ruimte voor de hoogbegaafdheid. Ze werd genoeg uitgedaagd. Haar anders zijn werd meer aanvaard. Verschillende mensen op de school hebben opleidingen gevolgd rond hoogbegaafdheid. Het was een wereld van verschil.

Nog een versnelling sneller

Stap 1 was ze terug een goed gevoel te geven op school. Stap 2 compacten en verrijken. Ze nieuwe uitdagingen geven. En op een bepaald punt is er dan maar één optie over. Versnellen. Die stap gaf ook weer veel stress. Aan de ene kant genoot ze van de meer uitdagende wiskunde. Maar ze voelde zich verplicht één set vrienden te kiezen. Een tweestrijd tussen kinderen van 5de of 6de.

… info avond op ’t Vier in Kortrijk. Toen werd het allemaal duidelijk.

En dan de grote openbaring. Info avond in de nieuwe school. Contact met nieuwe kinderen die naar het middelbaar gingen, een andere aanpak met veel zelfstandig projectwerk. En toen opeens bloeide ze helemaal open. Daar wou ze echt naartoe. We zagen ze in een paar maand opeens veel volwassener worden. Ze is er echt klaar voor: een nieuwe start in een nieuwe school, nieuwe vriendinnen, … vol stress maar dat remt haar niet meer zo veel af. Zoals we dan zeggen – je moet niet willen dat de stress verdwijnt, je moet vooral leren aanvaarden dat de stress er is. En dan tegen jezelf zeggen

Ja, ik heb stress, maar de stress gaat me niet tegen houden om een stap vooruit te zetten

Zo kan je een stap zetten en genieten van deze nieuwe unieke ervaringen. Meestal komt 99% van de rampscenario’s niet uit en de 1% die wel eens uitkomen vallen dan meestal best wel goed mee.

We zijn hier dus helemaal klaar voor een nieuw jaar vol uitdagingen. En ja, er zullen weer een paar creatieve momenten zijn als we een hindernis tegenkomen. Hier en daar een hysterische aanval. Maar de bluts met de buil gaan we zeker weer van elkaar leren en wordt dit een leerrijk jaar.

We wensen dus elk kind een mooie authentieke school start!

We wensen dus elk kind een mooie authentieke start! En heb je toevallig een kind die eerder een toneelstukje start. Dan is het misschien goed even langs te komen op onze gratis info avond. Dan leggen we uit wat hoogbegaafdheid globaal is en hoe je via verschillende trajecten je kind meer tools kan bijbrengen om zichzelf te kunnen zijn. Want hoe langer ze acteren hoe moeilijker het wordt om hun authentieke ik terug te vinden.

Wil je meer weten rond hoogbegaafdheid en wat  Gromicoach en partners allemaal doen om je kind van een acteur tot een authentiek persoon te brengen? Schrijf je dan zeker snel in voor de gratis info sessie in je regio.

Info avond in Kortrijk

Partner hoogbegaafdheid
Copyright © 2018 Rudo Van Overbeke & Marjolein Baes, GromiCoach , Kortrijk – Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit artikel mag worden verveelvoudigd, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Online delen mag mits vermelding van auteur en link naar dit artikel.