fbpx
Is je hoogbegaafde kind een onderpresteerder?

Help! Is mijn hoogbegaafde kind aan het onderpresteren? Ze heeft goeie punten, dan is toch alles OK?

De slimme onderpresteerder, haal eruit wat er in zit

De slimme onderpresteerder is een boek van de Belgische Tania Gevaert. Zij is moeder van drie hoogbegaafde kinderen die allen te maken hebben gehad met onderpresteren in het onderwijs. Tania werd opvoedcoach en richtte de organisatie Gifted op, voor begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Haar website www.hoogbegaafdopvoeden.com groeide uit tot een veel bezochte site waarop betrokkenen terecht kunnen voor informatie over het onderwerp. Bij Studiewijs initieert zij studiebegeleiding in de breedste zin van het woord. Jongeren krijgen er handvatten aangereikt om zelfregulerend aan de slag te gaan in het onderwijs en worden er ondersteund zodat hun studievaardigheden worden versterkt. In dit boek geeft zij de meest succesvolle coaching technieken prijs en deelt ze haar eigen ervaringen.

Jij kan beter

Het nieuwe boek van dé autoriteit op het gebied van hoogbegaafdheid. Veel kinderen zijn behoorlijk intelligent, misschien zelfs heel intelligent of eventueel hoogbegaafd. Maar lang niet altijd komt ‘wat er in zit, er ook uit’, tot grote frustratie van ouders, leraren en deze kinderen zelf. Kinderen en jongeren die in de loop der jaren zijn gaan onderpresteren, dragen een groot, onzichtbaar verdriet met zich mee en kampen voortdurend met negatieve opmerkingen (‘Jij kan beter!’), negatieve commentaren en uiteindelijk ook een heel slecht zelfbeeld. En dat terwijl iedereen weet
dat ze zo verstandig zijn! Hoe dat kan en hoe je je kind op een nieuw spoor zet en het stap voor stap weer zelf zijn verantwoordelijkheid laat opnemen voor zijn schoolresultaten, lees je in dit boek.

Slim onderpresteren aanpakken

Onderpresteren is een hardnekkig fenomeen dat menig ouder en leerkracht kopzorgen geeft. Opgemaakt in twee delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider – leerkracht en/of ouder – én de onderpresteerder zelf. De auteurs gaan veel verder dan het beschrijven van het probleem. Naast de typen onderpresteerders wijzen ze een slimme aanpak aan, zodat de inspanningen van zowel de begeleiders als de onderpresteerders tot echte verandering kunnen leiden.Het eerste deel, de begeleidershandleiding, vertrekt van inzichten in het fenomeen maar gaat snel over in handige aanbevelingen voor de praktijk. Voor de onderpresteerder zelf is in een tweede deel een werkboek ontwikkeld, met veel reflectieopdrachten en tips om het onderpresteren aan te pakken.Over de auteur(s):Tania Gevaert, sociaal werker, is actief als gezins- en onderwijscoach bij ‘Samen Slimmer Groeien’ in diverse settings in België.Ophélie Desmet, pedagoog, met specialisatie in onderwijs- en opleidingskunde, werkt in een zelfstandige praktijk in Hasselt, met kinderen en jongeren aan groei en het ontsluiten van hun capaciteiten.

Een andere kijk op (onder)presteren

Onderpresteren betekent in de huidige maatschappij met de huidige definitie feitelijk niet anders dan dat je NIET doet wat andere mensen vinden dat je zou moeten doen, omdat je dat zou moeten kunnen. De term onderpresteren kom je vaak tegen als het gaat om hoogbegaafde leerlingen. Onderpresteren is niet voorbehouden aan hoogbegaafden. Ook niet-hoogbegaafden kunnen onderpresteren. De kans op onderpresteren neemt echter toe naarmate iemands intelligentie toeneemt.
Als presteren gekoppeld wordt aan ieders individuele ontwikkeling, en succes gedefinieerd wordt ten opzichte van door jezelf gestelde doelen, dan bestaat onderpresteren niet.

De auteurs willen met dit boek een bijdrage leveren aan een cultuuromslag in ons onderwijs en onze opvoeding. Vanuit vertrouwen, contact en ruimte en met een optimistische kijk gaan ze het probleem van het onderpresteren te lijf.

Misschien is nu de tijd aangebroken om succes anders te gaan bekijken. Op basis van wetenschappelijke inzichten, eigen en andermans ervaringen tonen de auteurs wat er nodig is om kinderen, jongeren en volwassenen in hun kracht en in hun waarde te laten. Pas dan kunnen zij zelf bewust kiezen wat voor hun ‘prestatie’ en ‘succes’ inhoudt. Pas dan kunnen zij zelf kiezen of zij wensen te presteren. Pas dan kunnen zij presteren.

Aan het eind van ieder hoofdstuk staan praktische tips onder het kopje ‘Hoe speel je het spel?’. Gamification als oplossing voor onderpresteren… Lukt het jou om je leven en jouw rol daarin te zien als een spel? Game on!

Slim maar

Een revolutionair boek om kinderen het beste uit zichzelf te laten halen!

Er is niets frustrerender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies. Executieve functies maken het mogelijk om rationele beslissingen te nemen, impulsen onder controle te houden en te kunnen focussen op wat belangrijk is. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag. Dat komt voor bij kinderen met ADHD, autisme, leerstoornissen en niet-aangeboren hersenafwijkingen.

In Slim maar … hebben Peg Dawson en Richard Guare baanbrekend onderzoek vertaald naar uiterst praktische adviezen en tips. Met behulp van werkbladen, vragenlijsten en uitgebreide leeftijdsgebonden informatie kunnen ouders en professionals voor elk kind een specifiek en effectief actieplan opstellen.
*Herken de sterke en zwakke punten bij kinderen
*Gebruik activiteiten en spelletjes om specifieke vaardigheden te trainen
*Oefen dagelijkse routines zoals aankleden, huiswerk maken, naar bed gaan
*Leer kinderen strategieën om beter met andere kinderen om te gaan
*Help kinderen zich minder angstig en meer zelfverzekerd te voelen

”Dit briljante boek is verreweg het beste dat ik over dit onderwerp heb gelezen.” Russell A. Barkley, auteur van Diagnose ADHD

Peg Dawson is psycholoog aan het Center for Learning and Attention Disorders in Portsmouth, New Hampshire. Richard Guare is neuropsycholoog en directeur van dit Center. Beiden hebben meer dan 30 jaar ervaring met het werken met kinderen met aandachtstekort-, leerstoornissen en gedragsproblemen.

Het basiswerk van Carol S. Dweck (Mindset).

Dit vormt de basis van al onze coaching trajecten.

Mindset – Updated Edition (Engelse versie)
Changing The Way You think To Fulfil Your Potential.

Dr. Carol S. Dweck

Mindset
Verander je manier van denken om je doelen te behalen

Wil je meer weten rond hoogbegaafdheid in een gezonde mix van theorie en praktijk. Schrijf je dan in voor onze thema avonden. De plaatsen zijn beperkt.