12 zaken die je geestelijke gezondheid schaden

Welke van de volgende zijn van toepassing op jou ? Welke gewoontes heb jij die eigenlijk je geestelijke gezondheid een serieuze deuk kunnen geven ? Er is er eentje in het artikel waar ik al wat extra rond gelezen heb en die een heel krachtige techniek is om je de nodige energie te geven voor bv een presentatie.

Je loopt slungelig

Je houding bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt. Het is heel belangrijk om op je lichaam te letten. Rond dit onderwerp staat er een heel interessante presentatie “Amy Cuddy: Your body language shapes who you are”

Een andere die ik frequent aan iedereen als tip geef is : Smile elke ochtend naar jezelf in de spiegel. Dat maakt bij mij al een wereld van verschil. Is iets die ik ook nooit vergeet omdat ik elke ochtend ook door mijn doelstellingen fiets in evernote.

 

 Je neemt overal foto’s van

Mensen die van alles foto’s trekken kunnen zich daarna veel minder herinneren van wat ze gezien hebben dan mensen die echt kijken naar de dingen.

Persoonlijk is dit iets die ik vooral geleerd heb door een mindfulness cursus te volgen. Dit leert je om meer in het heden te leven. We hebben iedereen in 2014 een gelukkig Nu-jaar gewenst (Dus ook onszelf 😉 ).

Als ik mindfulness moet uitleggen vat ik het altijd samen in de ene zin die mijn oudste dochter (toen 10 jaar)  gebruikte om het uit te leggen : “Papa, als je kwaad bent ben je minder kwaad”.

(Ben je van de regio Gent dan is Breathworks een goed adres voor mindfulness : http://mindfulness.breathworks.be/ )

 

Je laat op je kap zitten

Met deze heb ik persoonlijk nooit ervaring gehad. Ik ben er wel ook van overtuigd dat dit ernstige schade kan brengen aan de gezondheid.

Het dichtste dat ik bij zo’n gevoel gekomen ben, is mijn burn-out in 2012. Toen ben ik ook hard aangepakt door een collega – die toen wist dat ik er geestelijk niet goed aan toe was. En nu nog krijg ik een angstgevoel als ik daar aan terug denk.

Voor mensen die twijfelen of ze een burn-out hebben – lees het boekje “Help ! Mijn batterijen zijn op” van Luk Dewulf !!! Een aanrader, een eye-opener en een mooi startpunt om keuzes te maken voor jezelf. (Mindfulness – cursus was mijn eerste, 7 eigenschappen van Covey mijn 2de … en sindsdien hebben we er nog wel al een paar genomen, verhuizen, samenwerking met hoogbloeier,  … en we hebben nog veel doelen. Dus nee, burn-out hoeft geen eindpunt te zijn – eerder een start van veel mooie nieuwe dingen )

9200000005250501

Je sport / beweegt niet genoeg

Sporten is gezond – ook voor de hersenen. Ook uit eigen ervaring stel ik vast dat, als ik effe ga lopen, ik daarna een serieuze geestelijke uitdaging beter aankon.

Als je dan nog mindfull loopt lukt het zelfs nog beter.

Uitstelgedrag

Uistelgedrag is bij uitstek een fixed mindset handeling. Je bent bang te falen en je doet het dus niet. Als je echter geniet van het leerproces doe je dat veel minder. Zelf gebruik ik de techniek van de 10 evernote kaartjes om mijn focus te houden en de growth mindset (Carol Dweck). Combineer dat met mindfulness – leef in het heden met de durf van te leren en de nodige focus en je kan de wereld veranderen.

Een ongezonde relatie

Ik heb het oneindig geluk een gelukkig huwelijk te hebben, vier schattige kinderen en een enorme steun aan elkaar. Een mens heeft een veilige thuishaven nodig. Dus als je dat nergens kan vinden kan dit zeker een ernstige druk leggen op je gezondheid. In dat geval zou ik aanraden Covey te lezen – want in elke relatie ben je met 2. Dwz ook jij kan investeren in groei, ook jij kan jouw deel van het verhaal schrijven.

9200000015051284

Als na deze investering nog blijkt dat je elkaar niet kan vinden – wees ook dan eerlijk tegen elkaar. Geef elkaar niet de schuld maar zoek samen naar een proper afronden van jullie relatie.

Je neemt het leven te serieus

Stress maakt je trouwens ook dik (Top 15 Reasons You Are Not Losing Weight on a Low-Carb Diet). Niet goed dus al dat serieus stressen de hele dag. Smile !!

Je slaapt niet genoeg

Slaap is heel belangrijk. De body scan is een goeie oefening om te weten of je lichaam moe is. Val je in slaap bij die oefening – dan wil het zeggen dat je lichaam moe was.

Je neemt geen tijd voor jezelf

Vroeger was ik bang voor stilte, bang voor mezelf te zien. Mindfulness kan je ook daar helpen. Ik zette vroeger bv altijd direct de radio aan als ik ’s morgens opstond. Nu hou ik het stil, ik kijk naar mezelf in de spiegel en ik smile. Echt waar, elke ochtend ! En dat werkt.

Wees niet bang van jezelf … ja, je bent anders. Iedereen is anders en dat maakt ons allemaal gelijk. Je ziet 24 uur van jezelf terwijl je enkel de façade ziet van een ander.

Je spreekt niet met mensen

Neem tijd voor elkaar. Go off-line (Na het lezen van deze BLOG natuurlijk 😉 )

 

Je kan niet zonder je GSM

De offline mama. Wetenschappelijke studies hebben uitgewezen als je je telefoon even naast je neerlegt en de volle aandacht geeft aan je kinderen. Dat zowel jij als je kinderen rustiger worden.

Test het uit ! Je gaat zien dat zowel jij als je kinderen rustiger zullen zijn. Ikzelf excusseer mij bv meestal als ik in een gesprek even naar mijn GSM moet grijpen om bv een seintje te geven dat ik onderweg ben naar huis.

Multitasking

Man, in deze geloofde ik vroeger zo hard en heb ik ondertussen ontdekt dat dat echt zo slecht is. Multitasking is vluchten van het heden. Vluchten van het heden is je verliezen in vroeger en wat komt.

Kort samengevat – een leuke post dus – die ik zeker al op een aantal vlakken zelf anders aanpak. Voor het origineel verwijs ik naar de Huffingtonpost.com Post by Carey Rossi

 

Bron : Huffingtonpost.com Post by Carey Rossi en health.com

%d bloggers liken dit: