Time management : Hoe evernote gebruiken om je doelen te bereiken

Heb je ook soms het gevoel dat je achter de feiten aanloopt? Dat je van alles zou willen doen maar op het einde van de dag, van de week, van het jaar, … niets echt gedaan hebt. Wil je daar nu eindelijk eens werk van maken : ‘Die cursus’, ‘Die reis’, ‘De vriend gaan bezoeken na al die maanden’, … . Denk je regelmatig dat je toch een aantal cursussen zou moeten volgen zoals een management training of een time management training?Dan is deze post ook voor jou zeker al een goede start om de keuzes te kunnen maken.

Naast het evidente advies om de “7 eigenschappen van covey” te lezen – helpt ook evernote om de keuzes dagelijks te herbevestigen en focus te houden.

Mij helpt het echt om dagelijks weer het evenwicht te vinden tussen werk en privé. Doelen te stellen en ze op te volgen. Daardoor geven ze ook een vorm van rust en vooral heel veel focus en discipline.

De bedoeling is om via een aantal evernote kaartjes dagelijks herinnerd te worden aan een reeks zaken zodat je focus kan houden op de zaken die belangrijk zijn voor jou.

Stap 1 : Installeer evernote https://evernote.com/download/ 

Waarom evernote gebruiken ? Persoonlijk vind ik het een heel goede tool die op alle systemen beschikbaar is : de iPad, de iPod, de Windows Phone, de PC, via een Browser. Wat dus ook maakt dat je geen één dag kan zeggen dat je niet aan de kaartjes kon. Ikzelf lees ze ’s morgens soms nog thuis, soms op de bus op m’n Windows Phone. Soms als ik aan m’n bureau zit op mijn PC … het is dus echt wel “time management for dummies”. De drempel om dit te doen is heel heel laag. Maar let op – de techniek is eenvoudig, de uitvoering van de doelstellingen is daarentegen best wel een stuk moeilijker.

 Stap 2 : Maak een nieuw notebook ‘Het dagelijks brood’ met 10 lege kaartjes

  • Het ochtend ritueel
  • Dagelijkse herinneringen
  • Waarom
  • Mijn motto
  • Vision board
  • Ideale lifestyle
  • Goals 2014
  • Goals 2015-2017
  • 30.000 feet plan
  • Moviecards

Stap 3 : De kaartjes invullen …

Dat is natuurlijk de grote uitdaging. En dat doe je zeker niet in één keer. Ikzelf werk in 2 richtingen. Ik combineer een aantal lange termijndoelen en kijk dan wat ik daarvoor vandaag al wil aanpakken.

Daar het toch net iets gemakkelijker is om er zo’n notities op te zetten op basis van een voorbeeld: Bij deze dus een aantal zaken die ik opgenomen heb en waarom ik daarvoor gekozen heb. Hopelijk inspireren ze jou ook bij het uitwerken van jouw doelstellingen.

Het ochtend ritueel

Het ochtend ritueel moet zeker al een lijn bevatten

  • ‘Lees de kaartjes van ‘Het dagelijks brood’.
  • Daarnaast zijn er de evidente ’s morgens zoals : ontbijt, drink een glas water, doe minimaal 10 minuten stretch oefeningen.
  • En als allereerste heb ik gezet ‘Smile – elke dag is een gift, dus lach de dag toe’.

Smile

  • Daarnaast mediteer ik ook minimaal 20 minuten op basis van één van de CD’s van Edel Maex. Dit geeft mij een goede portie rust – en stoomt me klaar voor de komende dag.

Dagelijkse herinneringen

Hier plaats ik de doelstellingen voor het komende kwartaal op. Ik splits deze op 3 grote blokken :

  • Kennis en werk
  • Geestelijke gezondheid
  • Lichamelijke gezondheid

Voor elk van die blokken stel je dan een aantal doelstellingen en koppel daar een aantal concrete dagelijkse taken aan & eventueel éénmalige zaken.

Om hier ook een voorbeeld van te geven. Ik heb bv als eerste professionele doelstelling ervoor gekozen om projectmanagement te leren met als doel beter te worden in m’n rol.

Om dit te bereiken heb ik dus een doelstelling gesteld :

– In 3 maanden het boek ‘Project safari’ uitlezen + een samenvatting hiervan maken.

– De dagelijkse taak was dan ‘Lees 10 bladzijden uit Project Safari’

Op die manier heb ik voor elke rubriek een aantal doelstellingen bepaald met dagelijkse taken en eenmalige taken. Na 3 maanden kijk je dan wat je al bereikt hebt en stel je nieuwe doelstellingen voor de komende 3 maanden. Eén van mijn doelstellingen voor dit kwartaal is  een BLOG opstarten om m’n leerervaringen te delen … en bij deze dus één van de lessons learned uit mijn leertraject.

De zaken op dit kaartje komen dan ook in de Covey Matrix onder het kwadrant Niet Dringend / Belangrijk

Waarom

Dagelijkse inspiratie – waarom je eigenlijk deze weg bewandelt. Wat is je drive, waarom doe je het eigenlijk ?

Waarden en normen

Bij mij komen onder andere de volgende zinnen op dit kaartje

  • Ik wil de keuze hebben / de vrijheid om mijn werk met plezier te doen
  • Ik wil mijn talenten ontdekken en uitdiepen
  • Ik wil elke dag starten met een gezonde portie energie en afsluiten met het gevoel dat ik een verschil gemaakt heb
  • Ik wil een gelukkig gezinsleven hebben met veel liefde en passie om te leren / groeien en genieten
  • Onderschat niet wat je aan jezelf kan veranderen en overschat niet wat je aan een ander kan veranderen. Laat dus los wat je niet zelf in de hand hebt.

 

Mijn motto

Hier staan een aantal motto’s die me de drive geven :

  • ‘Een optimist die zijn voorspelling niet ziet uitkomen, lijkt naïf. Een pessimist die ongelijk krijgt, behoudt zijn aura van behoedzame diepzinnigheid’… en ik kies dus toch de moeilijkere weg van het optimisme.
  • ik ontwijk de moeilijke wegen niet maar geloof dat deze bewandelbaar zijn en dit met respect voor iedereen en het geloof dat iedereen z’n talenten heeft die helpen om deze weg te bewandelen
  • Groeien met respect

Vision board

Zijn een aantal beelden die je kunnen inspireren :

Covey 7 eigenschappenHappy child Make a choice

Ideale lifestile

Hier zet je wat je als een ideaal leven kan beschouwen. Wat maakt het leven de moeite waard.

  • Bv. Ik heb een gezond evenwicht tussen werk en prive

Goals 2014

Je doelstellingen voor dit jaar > Hier haal je dan ook de doelstellingen per kwartaal uit.

  • Een van m’n doelstellingen is om een goede PM te worden. Vandaar dat in Q1 één van m’n doelstellingen was om een boek rond projectmanagement te lezen.

Goals 2015-2017

Waar wil je de komende 3 jaar geraken – zowel werk als privé.

30.000 feet plan

Wat is je ultieme droom

Moviecards

Deze zit niet in de demo van Scott maar is een extra kaartje waar een aantal filmpjes in zitten die me ’s morgens de energie geven voor de komende dag.

Bv.

Voor meer motiverende filmpjes : zie ook Motiverende filmpjes (Evernote kaartje)

De evernote tips komen van Scott

Thx to Scott – In this evernote tips video, I show you a simple system you can set up in evernote that will help you keep your mind focused and actions on track. By following this system, setting and achieving goals will become easy…that is if you take action! Enjoy!

 

 

Ik gebruik deze tips ook om de 7 eigenschappen van Covey dagelijks op te frissen. Bv rond wat is time management volgens covey ?

Stap 4 : last but not least !!

Lees elke morgen de kaartjes en neem elke dag de taken op die je gepland had. Maak je geen zorgen als het je eens een dag niet helemaal gelukt is maar zet door.

Na 1 kwartaal zal je zien dat je best wel wat kan realiseren als je je dagelijks focust op je doelstelling.

Dat geeft je dan gelijk de energie om voor Q2 nieuwe doelstellingen te stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *