Wat als alles zou afhangen van kans – is mijn leven dan een lotto spel met weinig kans op winst?

Wat betekent het element geluk in het leven van een mens ? Hoeveel van wat je leert in je leven is afhankelijk van die kans en wie gooit dan met die dobbelsteen ?

We willen allemaal het gevoel hebben dat we ons leven echt in eigen handen hebben. Dat we keuzes hebben. Want anders voelen we ons een stuurloos projectiel, waar iets of iemand anders over kan en mag beslissen. Geen leuk gevoel zou ik zo zeggen.

Als we kijken naar het model van Gagné rond het leren en groeien als hoogbegaafde, is het wel even schrikken, want kans maakt het meest dominante deel uit van zijn model. Hoeveel kans heb je dan dat je gaves tot volwaardige talenten gaan uitgroeien ?

 

Gagne%20Model[1]

Hoe moet je dit model juist interpreteren ?

Het model beschrijft hoe je van je gaves, talenten kan maken en welke factoren deze groei kunnen beïnvloeden:

De ‘gaves’ is wat je mee gekregen hebt in je genen coctail van vader en moeder. Deze zitten in jou, maar als je niet investeert in het leerproces, zullen deze gaves zich niet echt verder ontwikkelen tot talenten.

Dit proces gaat bij de ene persoon vlotter dan bij de andere. Hoe komt dat dan eigenlijk ? Wel, er zijn een aantal omgevingsfactoren die daar een rol in spelen. Je hebt aan de ene kant de intrapersoonlijke parameters, zoals nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen, motivatie, zelfstandigheid. De zaken die in jou zitten.

Daarnaast heb je ook omgevingsgebonden (interpersoonlijke) parameters zoals: de mensen waarmee je in contact komt zoals je gezin, de school of werk , de vrienden, de fysieke omgeving waarin je leeft (opgroeien op het platteland of in de stad bepaalt wat er allemaal toegankelijk is voor jou zoals bv een bibliotheek, musea, verenigingen waar je bij kan aansluiten, enz…).

Tot daar komt z’n model dus overeen met veel andere modellen rond hoogbegaafdheid en leren. Maar dán zegt Gagné dat elk onderdeel ook nog eens beïnvloed wordt door ‘kans’. ‘Kans’ komt daarbij zelfs op de eerste plaats als factor om het leerproces te beïnvloeden.

Bij je gaves is dit natuurlijk heel duidelijk :  deze worden bepaald door de coctail van het DNA van je ouders.

Bij de intra en interpersoonlijke factoren vraagt het een woordje uitleg : bv interpersoonlijke factor van je omgeving : als kind kies jij niet waar je woont.

Maar laat daardoor je hoofd niet hangen : de kans / het toeval kan uitgedaagd worden!

Ja, ik geloof zeker wel in kans en geluk ! Maar ik geloof ook dat je dat zelf heel fel in handen hebt. Jij kan zelf bepalen  hoeveel lotjes je in je hand kan krijgen. Je kan je kans op geluk aanzienlijk verhogen als je zelf stappen onderneemt, jezelf blijft vernieuwen, blijft geloven in je groei en regelmatig geïnspireerd kan worden door medemensen en deze inspiratie dan ook weer verder gebruikt om jezelf ook weer te laten groeien.

toeval is onderling afhankelijk van inspiratie en transpiratie en er is een wisselwerking tussen beide. “

Als je veel zaken probeert, als je niet bang bent om buiten je comfort zone te stappen, dan kom je ook nieuwe mensen tegen, leer je nieuwe dingen. Soms lukt het, soms ook niet. Maar altijd komt er wel iets uit voort en heb je nieuwe kansen.

Terug kijkend op mijn eigen traject – is zo goed als elke wending in mijn leven een mix geweest van inspanning en toeval. En vooral veel leren en bijsturen.

Welke toevalligheden hebben mijn leven tot hiertoe al bepaald :

  1. Getrouwd met de juiste vrouw.  Die mijn grootste bron van inspiratie is en mij gigantische stappen vooruit heeft doen zetten.
  2. Een stevige burn-out in 2012 die mij de stap heeft doen zetten naar mindfulness dat absoluut de eerste bewuste stap was in mijn groei en zeker ook mijn geluk
  3. Een heel goede coach op het werk tijdens een interne reorganisatie binnen Zenito
  4. Onze contacten bij hoogbloeier
  5. De 7 eigenschappen van Covey
  6. De coaching opleiding van Jef Clement
  7. M’n switch van IT naar business bij Zenito.
  8. De vele mensen die ik in projecten leer kennen en die mij nieuwe inzichten bezorgen.
  9. Mensen die ik vertrouwde maar die dit hard geschonden hebben en mij daardoor dit jaar een 2de kleinere burn-out hebben bezorgd – waardoor ik nu nog veel meer vanuit mijn eigen waarden en visie mijn keuzes bepaal, en ook mijn coaching traject met deze nieuwe inzichten versterk.
  10. De mensen die ik als coach ontmoet en waarvan ik zo goed als elke keer ook zelf weer dingen van opsteek.

Elke dag opnieuw zie ik kansen om te leren. En dus ook kansen om verrast te zijn. Is dit toeval ? Meestal wel. Maar het zijn toevalligheden waar ik ook nee tegen had kunnen zeggen, waardoor ik ze zou gemist hebben.

 

Welke toevalsfactoren hielpen jou om iets te bereiken in jouw leven ? En ben je op zoek om je kans op toevalligheden als hoogbegaafde volwassene nog te verhogen?

Ben jij een sneldenkende hoogbegaafde volwassene die al goed op dreef is maar die nu botst tegen nieuwe hindernissen :

  • hoe manage ik mijn tijd (Te veel te doen en het past niet in de 24u).
  • Doe ik wel het juiste want ik voel toch een niet duidelijk omschrijfbare honger ?

Grijp dan je kans : in het najaar starten we een nieuw traject voor jou samen met 11 andere snel denkende hoogbegaafde volwassenen die hun grenzen willen verleggen. Mensen die op zoek zijn hoe ze de juiste dingen in hun 24 uur kunnen plannen.

Wil je je hoogbegaafd kind meer kansen geven. Dan hebben we zowel individuele als groepstrajecten die je kind die extra kansen kan aanbieden.

Copyright © 2018 Rudo Van Overbeke & Marjolein Baes, GromiCoach , Kortrijk – Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit artikel mag worden verveelvoudigd, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Online delen mag mits vermelding van auteur en link naar dit artikel.
%d bloggers liken dit: