We zijn geboren creatieve genieën en het onderwijssysteem maakt ons dom, volgens wetenschappers van de NASA

We worden geboren als creatieve geniëen maar bijna direct wordt deze creativiteit de mond gesnoerd.

Dr. George Land liet op z’n TED talk een bom ontploffen toen hij zijn publiek vertelde over het schokkende resultaat van een creativiteitstest die was ontwikkeld voor NASA, maar vervolgens werd gebruikt om schoolkinderen te testen.

NASA had contact opgenomen met Dr. George Land en Beth Jarman om een ​​zeer gespecialiseerde test te ontwikkelen die hen de mogelijkheid zou bieden om effectief te meten wat het creatieve potentieel van de raketwetenschappers en ingenieurs van NASA was. De test bleek zeer succesvol te zijn voor NASA, maar de wetenschappers bleven achter met een paar vragen:

  • waar komt creativiteit vandaan?
  • Worden sommige mensen geboren met creativiteit of is het aangeleerd?
  • Of komt het de ervaring die we opdoen?

De wetenschappers namen de test toen af bij 1.600 kinderen tussen de leeftijd van 4 en 5 jaar. Wat ze vonden schokte hen.

Dit is een test die kijkt naar het vermogen om met nieuwe, andere en innovatieve ideeën voor problemen te komen. Hoe veel % van die kinderen denk je dat viel in de geniale categorie van de verbeelding?

Een volle 98 procent!

Het wordt nog interessanter

Maar dit is nog niet de essentie van het verhaal. De wetenschappers waren zo verbaasd dat ze besloten om er een longitudinaal onderzoek van te maken en testten de kinderen vijf jaar later opnieuw toen ze tien jaar oud waren.

Het resultaat? Slechts 30 procent van de kinderen viel nu in de geniale categorie van verbeelding.

Toen de kinderen nog eens getest werden als ze 15 waren, was het cijfer gedaald tot 12 procent!

Hoe zit het met ons volwassenen? Hoeveel van ons zijn na jaren opleiding nog steeds in staat hun creatieve genie aan te spreken?

Helaas, slechts 2 procent.

En voor degenen die twijfelen aan de consistentie van deze resultaten – of denken dat ze geïsoleerde incidenten zijn – zijn deze resultaten eigenlijk meer dan een miljoen keer gereproduceerd, meldt Gavin Nascimento wiens artikel mij de aandacht vestigde op deze verbazingwekkende studie en de schokkende implicatie ervan: dat ons  schoolsysteem ons berooft van onze creatieve genialiteit.

<< 2 paragrafen niet vertaald omdat ze niet in TED talk voorkomen en naar mijn inschatting niet helemaal correct zijn >>

Wat nu? Kunnen we onze creativiteit terugvinden?

Land zegt dat we het vermogen hebben om terug op 98 procent te komen als we dat willen. Uit wat ze hebben ontdekt in de studies met kinderen en uit hoe hersenen werken , zijn er twee soorten denken die plaatsvinden in de hersenen. Beide gebruiken verschillende delen van de hersenen en het is een totaal ander soort paradigma in de zin van hoe het iets in onze geest vormt.

De ene wordt divergent genoemd, dat is verbeelding, gebruikt voor het genereren van nieuwe mogelijkheden. De andere wordt convergent genoemd – dat is wanneer je een oordeel velt, je een beslissing neemt, je bent iets aan het testen, je bekritiseert, je evalueert.

Dus divergent denken werkt als een versneller en convergent denken remt onze inspanningen.

“We ontdekten dat wat met deze kinderen gebeurt, alsl we ze opleiden , we hen leren beide soorten gedachten tegelijkertijd te doen”, zegt Land.

Wanneer iemand je vraagt ​​om met nieuwe ideeën te komen, leer je om direct ook te evalueren: “Dat hebben we eerder geprobeerd”, “Dat is een dom idee”, “Het zal niet werken” enzovoorts.

Dit is het punt en dit is wat we moeten stoppen:

“Wanneer we echt in de hersenen kijken, zien we dat neuronen met elkaar vechten en de kracht van de hersenen feitelijk verminderen, omdat we constant oordelen, kritiseren en censureren”, zegt Land.

“Als we werken met de angst, gebruiken we een kleiner deel van de hersenen, maar wanneer we creatief denken gebruiken, lichten de hersenen gewoon op .”

Wat is de oplossing?

We moeten onze vijfjarige ik opnieuw vinden. Dat vermogen dat we als vijfjarige bezaten, gaat nooit weg.

“Dat is iets dat je elke dag doet als je droomt,” herinnert Land ons eraan.

Hoe ga je over het vinden van die vijfjarige?

Land daagt ons allemaal uit: neem morgen je een tafelvork vast, zet je vijfjarige brein aan en bedenk 25 of 30 ideeën over hoe je de tafelvork kunt verbeteren.

Reflectie ... wat wil dit zeggen ?

Best wel sterke cijfers. We moeten hier zeker mee aan de slag, al is het maar omdat we meer en meer nood hebben aan deze creativiteit voor de nieuwe uitdagingen die op ons afkomen.

Binnen Liantis heb ik al een aantal van die creatieve oefeningen meegemaakt in ideatie oefeningen. Telkens moeten we vaststellen dat dit niet gemakkelijk is. We moeten hier echt uit onze comfort zone komen. Maar dit is super belangrijk dus ik zou zeggen – blijven oefenen.

En voor de onderwijshervormingen – zorg dat onze kinderen hun creativiteit niet verliezen. Leer ze divergent denken. Laat een Growth mindset toe waarin we fouten kunnen maken zonder angst. Zo schiet ons brein immers in een hogere versnelling en zullen we nog wonderlijke dingen doen.

In het verlengde van de 2 paragrafen die ik niet vertaald heb wil ik ook refereren naar de Ted Talk van Sir Ken Robinson. Ik volg veel meer zijn visie rond waarom creativiteit geliquideerd wordt in het onderwijs. Mogelijks idee voor een andere blog 😉

Wil je op de hoogte blijven en de nieuwe blog’s in je mailbox ontvangen rond hoogbegaafdheid en snelle denkers. Schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief.

Meld-je-aan-voor-de-nieuwsbrief