Hoogbegaafde kinderen over hun schoolmotivatie

Motivatie op school is altijd een moeilijke om in te schatten. Voor sommige vakken zijn hoogbegaafde kinderen super gemotiveerd. Naast het de vakinhoud speelt dan meestal ook de leerkracht. Als het een heel goeie leerkracht is die het super goed kan vertellen dan is het een stuk gemakkelijker om de aandacht te houden. Dat maakt het vak meer uitdagend, ze voelen zich ook gesteund.

Voor sommige andere vakken is het dan helemaal het omgekeerde. Daar komen dan verschillende mogelijke redenen naar boven:

  1. Het is gewoon niet het vak waar ze gelukkig van worden. Je kan niet alles leuk vinden he.
  2. Soms is het omdat het vak te traag gaat. Op zich zou het inhoudelijk leuk kunnen zijn, maar de leuke elementen worden zo breed gespreid dat het globaal vooral een saaie les wordt.
  3. Andere keren is het vooral omdat het kind faalangst heeft. Aan het onderpresteren is. Ook dan gaan ze woorden in de mond nemen zoals saai. Niet leuk.

De uitdaging is het verschil te detecteren tussen de eerste optie en de 2 anderen. Als je kind niet genoeg uitgedaagd wordt (en in optie 2 zit) en deze situatie duurt te lang. Dan gaan ze beginnen onderpresteren. Als je dan wel nieuw meer uitdagend werk aanbied zal optie 3 opspringen. Belangrijk verschil is dat ze in dit geval het eigenlijk niet zozeer saai vinden maar dat ze vooral in paniek schieten omdat het te moeilijk is. Ze hebben immers in het verleden nooit inspanningen moeten leveren en nu opeens botsen ze op een probleem. Dat is een gevoel die ze nog niet echt eerder gevoeld hebben.

Elke themareeks drukken we dat op het hart, zowel bij de ouders als bij de leerkrachten. Als je kind/leerling aan het onderpresteren is moet je even doorzetten. Je zal niet direct succes boeken omdat je immers het kind ver buiten z’n comfort zone duwt. Je moet zeker 4 à 6 weken doorbijten, volhouden als ze klagen dat het saai is, te moeilijk is, ….

Even op tanden bijten dus, maar met mooie groeiresultaten op lange termijn.

De waarheid komt uit een kindermond. Bijgesloten dus ook de video van Project Talent waarin leerlingen zelf hun eerlijke mening geven rond dit onderwerp.

Video's van project talent

Bron. Interview die Project Talent bij verschillende jongeren heeft uitgevoerd.

Stap 1 : meer kennis rond hoogbegaafdheid

De eerste stap om hoogbegaafde kinderen te helpen is zelf goed weten wat hoogbegaafdheid is en hoe de kinderen de wereld als hoogbegaafde zien. Daarom geven wij thema-avonden waarin we de theorie rond hoogbegaafdheid koppelen aan veel praktische voorbeelden zoals we ze dagdagelijks tegenkomen bij Gromicoach.