fbpx
Photo by Angello Lopez on Unsplash

De laatste thema-avond: Zoveel ouders die hun kind wel als hoogbegaafd zien maar zichzelf niet.

We zijn alweer aan het laatste deel in onze themareeks rond hoogbegaafdheid: De volwassen hoogbegaafde ouder.

In de themareeks werken we met de formule 5+1 gratis omdat veel van de ouders nog net kunnen geloven dat hun kind hoogbegaafd is, maar dit dan zeker totaal niet van zichzelf geloven. Waarom? Welke foute associatie wordt er gelegd met hoogbegaafdheid? Welke vooroordelen en clichés maken het vandaag zo moeilijk om voor zichzelf ook de stap te zetten naar erkenning van zijn eigen hoogbegaafdheid en van hun eigen zijnskenmerken.

(We adviseren om de volledige reeks te volgen zodat je stap voor stap tot inzicht komt, zowel voor jezelf als voor je kind: volgende reeks staat al gepland. Meer info op  http://themaavonden.gromicoach.be/)

Confrontatie met de eigen jeugd / de eigen schoolcarrière

Na elke thema-avond komen er wel een aantal mensen naar ons toe, soms zelfs met tranen in de ogen, omdat ze zichzelf zijn tegengekomen.

In het eerste deel ontdekken ze dat hoogbegaafd zijn zo veel meer is dan ‘Gewoon slim zijn‘.

Stap voor stap overlopen we alle kenmerken van hoogbegaafdheid. De creatieve geest, de divergente denker, het feit dat een hoogbegaafde niet zomaar alles van buiten kent maar vooral via giswerk tot de logische conclusies komt. Dan vullen we aan met het groot rechtvaardigheidsgevoel, het perfectionisme en de grote nood aan authenticiteit. Elke keer maken we de kenmerken concreet met voorbeelden voor hun kind. We sluiten af met de  overexcitabilities van Dabrowski. Al deze info zorgt er nogal eens voor dat er herinneringen opspringen uit de eigen jeugd.

In de volgende delen gaan we dan verder in op de opvoeding en het gigantisch positief of negatief effect op de ontwikkeling van het kind. Soms komen ook hier de woorden hard binnen omdat het duidelijker wordt waar hun faalangst vandaan komt. Waarom ze niet het diploma hebben gehaald die ze eigenlijk wel wilden halen. Samengevat … dat hun leven best wel anders zou gelopen zijn als er ‘in hun jonge tijd’ een andere opvoedingsstijl was geweest.

In deel 4 en 5 komt dan het onderpresteren en versnellen aan bod. Ook hier wordt één en ander duidelijk in de eigen schoolcarrière.

Na die 5 delen heb je dan aan de ene kant wel de nodige kapstokken voor je kind, maar ben je aan de andere kant natuurlijk ook wel heel hard geconfronteerd met alle gemiste kansen.

En wat nu? Woede? Verdriet?

Prioriteit 1 is het eigen kind

Het is reeds een hele zoektocht om de juiste antwoorden te vinden voor je kind. Het kost je zo veel energie om te zorgen dat je kind krijgt waar het recht op heeft. Er schiet echt geen tijd over vandaag voor die zelfreflectie. Het is ook een soort beschermingsmechanisme die in actie schiet. Het cognitieve brein zegt dat het doel van de themareeks ‘het kind’ is. Dit wil zeggen dat het dus niet zinvol is om over zichzelf na te denken.

Niets is minder waar volgens ons.

Maar de puzzel valt uiteindelijk toch samen ...

In de loop van de verschillende thema-avonden kom je stap voor stap meer tot het inzicht dat er meer gelijkenissen blijken te zijn dan verschillen met je kind. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat je je kind z’n acties beter kan plaatsen en aan de andere kant zorgt het er echter ook voor dat je nu nog veel meer dan voor de reeks wil kijken hoe je je kind kan helpen om niet dezelfde levensloop te hebben als jijzelf.

En net daar zit de hoofdreden waarom de link met jou er wel is. Je kan pas echt ten volle verandering verkrijgen als je ook voor jezelf die verandering aandurft. Zoals we in de thema-avonden uitleggen is het immers superbelangrijk dat ook jij doet wat je zegt. ‘Walk the talk’.

Je hoogbegaafde kind (net zoals jijzelf) verwacht immers authenticiteit. Een eerlijke vader of moeder die door zijn of haar aanpak bewijst dat dat kan. Dat hoogbegaafdheid echt wel iets heel positief en een kracht kan zijn.

... en dus ... wat nu?

Als je de reeks aan het volgen bent, ben je de eerste stappen al aan het zetten. Kennis is en blijft immers de eerste stap in de zoektocht naar je kind en jouzelf. Heb je problemen om dat alles een plaatst te geven dan kan je individuele  coaching overwegen. Gezien dit meestal in combinatie is met de nodige uitdagingen op het werk is het voordeliger als je dit via loopbaancoaching allemaal kan samenbrengen. Daarnaast is het zeker ook interessant je verder te verdiepen in de wondere wereld van de hoogbegaafde volwassenen.

Je kan de nodige boeken vinden in onze Gromicoach Bibliotheek. 

… en denk eraan: hoe beter je jezelf begrijpt, hoe eenvoudiger het wordt om ook je kind beter te verstaan. Op die manier zal je elkaar versterken in de groei.

Photo by Angello Lopez on Unsplash