fbpx

e-Book: Meer dan gewoon ‘nen slimme’. Of waarom kennis de eerste stap is naar een gelukkig hoogbegaafd leven

Waarom moet je dit e-book lezen?

Vermoedelijk sta je nu ook op het punt waar wij als ouders ook stonden in 2013. Of je hebt al een zoektocht achter de rug, maar je hebt nog niet alle antwoorden gevonden. Het opvoeden van een hoogbegaafde zoon of dochter kan namelijk een grote uitdaging zijn.

Merk je misschien dat je kind niet helemaal gelukkig is? Is je kind verandert sinds het naar school gaat? Kan het niet meer lezen? Kan het niet meer in volzinnen praten, terwijl het dat eerder wel kon? Is je kind thuis explosief, maar een engeltje op school?

Sommige ouders die ons benaderen hebben net op school of via vrienden gehoord dat hun kind mogelijk hoogbegaafd zou kunnen zijn. Maar ze kunnen het niet geloven, omdat hun kind echt niet zo slim lijkt te zijn.

Andere ouders hebben zelf het vermoeden dat hun kind hoogbegaafd is. Misschien kennen ze andere ouders met hoogbegaafde kinderen, of hebben ze zelf in het verleden het label “hoogbegaafd” gekregen maar er niet veel mee gedaan.

IMG 0390-hoogbegaafd

In het hoofd van veel ouders zit echter dezelfde gedachte, net zoals bij ons het geval was in 2013.

Hoogbegaafdheid?! Dat betekent toch gewoon dat je slim bent?

Je kunt je zelfs wat ongemakkelijk voelen om hierover te praten met andere ouders of leerkrachten, want je kunt bij hen mogelijk al snel het oordeel “Mijn kind is slim” op hun gezicht lezen.

Je bent dus een vat vol vragen:

  • Moet je je kind vertellen of het hoogbegaafd is of niet?
  • Is het zinvol om je kind te laten testen op hoogbegaafdheid?
  • Is het een probleem als je kind goede cijfers haalt zonder er veel moeite voor te doen?
  • Hoe kun je voorkomen dat een kind onderpresteert?
  • Wanneer en hoe beslis je of een kind versneld moet worden?
  • En wow, ik zie zoveel van mijn kind in mezelf. Wat betekent dit dan voor mij? Ik ben zeker niet hoogbegaafd.

Dat zijn heel veel vragen, te veel om in dit e-book allemaal te beantwoorden. Maar elke reis begint met een eerste stap… of in het geval van een hoogbegaafd kind, de eerste 10 stappen. 😉

Maar goed nieuws! Met dit e-book willen we je wel graag al de nodige stappen geven om je vooruit te helpen. We geven je de nodige tips die je al een eind op weg kunnen helpen op deze reis.

We hechten er ook veel belang aan om een sterke theoretische kennis meegeven. Niet omdat we dat zo leuk vinden, maar omdat het een goed gefundeerde basis vormt waardoor je je kind (en jezelf) zoveel beter kunt begrijpen. Dit zal ruimte creëren, zodat je je ervaringen niet meer hoeft te meten aan de “verwachtingen” van je omgeving, maar aan wat hoogbegaafdheid echt inhoudt.

Inderdaad, 2,3% van alle kinderen is hoogbegaafd. En deze kinderen zijn echt anders dan gemiddelde kinderen. Er wordt al snel gedacht dat hoogbegaafdheid vooral betekent dat een kind heel slim is. Dit misverstand kan echter voor aardig wat problemen zorgen, zoals ook wijzelf aan den lijve hebben ondervonden.

We willen dus hier ook direct starten met een overkoepelende tip die terugkomt in onze masterclass voor ouders (http://hoogbegaafd.gromicoach.be/ ), dit e-book, onze themareeks, onze summerschool, ons online aanbod en elk intakegesprek met ouders is:

Vergroot je kennis over hoogbegaafdheid.

Het zal een drastische verandering teweegbrengen in de wereld van je kind en in jouw eigen wereld.

De inhoudstafel van ons e-book

  • First the Why
  • Waarom lees jij dit e-book
  • Hoogbegaafd gaat over meer dan IQ.
    • Laten we maar eerst direct starten met de vraag die waarschijnlijk al de hele tijd op je lippen ligt: 10
      Is een IQ test nodig?
    • Het Triadisch model van Renzuli
    • Het meerfactoren model van Mönks en – Het model van Kieboom en een Venderick
      • School
      • Jij als ouder
      • De persoonlijkheidskenmerken en hun effect
      • De autometafoor voor de executieve functies
    • De 5 overexcitabilities van Dabrowski + de positieve desintegratie
      • De positieve desintegratie
      • De 5 overexcitabilities
        • Psychomotorische overexcitability
        • Zintuiglijke overexcitability
        • Verbeeldingsgerichte overexcitability
        • Intellectuele overexcitability
        • Emotionele overexcitability
  • Fixed-Mindset, de belangrijkste reden waarom het kan mislopen.
    • De oorsprong van onze naam
    • Wat is mindset? 
    • Waarom heeft het zo een impact op de prestaties van je kind?
  • Positieve descipline: een vreedzame revolutie
  • Onderpresteren, van waar komt het en hoe kan je het vermijden of oplossen
    • Wat is onderpresteren niet?
    • De 5 types onderpresteerders volgens George T. Betts and Maureen Neihart (2010)
      • Dubbel bijzonder
      • Uitdagend creatief
      • Onderduikend
      • Risicoleerling (drop-out)
      • Aangepast succesvol
    • De hoogbegaafde waar we naar willen streven: Zelfsturend autonoom
  • What next?
  • Het Gromicoach team: Rudo Van Overbeke, Marjolein Baes, Inge Vandemoortele, Sofie Van den Eynde
e-Book ouders hoogbegaafde kinderen