Kennis rond hoogbegaafdheid is de start van de oplossing.

Knack :'Dit is wat hoogbegaafdheid werkelijk betekent'

Knack - dit is wat hoogbegaafdheid werkelijk betekent

Dit artikel is nog steeds actueel

Wat is hoogbegaafdheid? Het is nog steeds een begrip waar er heel veel misverstanden over zijn. De thema avonden die wij geven aan ouders van hoogbegaafde kinderen en aan leerkrachten zijn meestal een eye-opener. En daarom blijven we dit nog steeds doen.

Welke onderwerpen zijn belangrijk voor jou? Waarom is het zo belangrijk dat we dit begrip uitklaren? Waarom is het zo belangrijk dat we de kinderen vroeg detecteren? Dat zijn allemaal vragen die we gespreid over de 6 avonden grondig gaan toelichten. In een notedop willen we volgende zaken in deze reeks uitleggen.

We starten met hoogbegaafdheid in al z’n aspecten toe te lichten. En dit op basis van een reeks wetenschappelijke modellen. Deze eerste sessie is super belangrijk om de zin

’t is nen slimme

uit de wereld te helpen.Vanaf een IQ van 130 spreken we klassiek van hoogbegaafdheid. Maar IQ is zeker niet het belangrijkste aspect. In tegendeel. Ze zijn vooral zeer kritisch, zijn enorm creatief, zijn hele divergente denkers, ze  hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel en ze zijn ook hoogsensitief.  Hun bewustzijnsniveau ligt heel hoog waardoor de kans groter is dat ze zich over alles zorgen maken.

Deze eerste sessie met de modellen vormt een goede fundering voor alle volgende delen. De juiste ondersteuning voor de hoogbegaafde kinderen is immers ontwikkeld op basis van deze modellen.

In de 2 volgende delen nemen we “mindset” en “positieve discipline” onder de loop. Daar ligt de focus vooral op opvoeding. Als je de modellen rond hoogbegaafdheid in gedachte hebt. Hoe kan je dan je kind op zo’n manier opvoeden dat het sterke en zelfzekere kinderen worden. Daar is “mindset” de basis. De noodzakelijke fundering voor het kind om te leren. Ze moeten immers leren dat fouten maken ok is. De positieve discipline geeft je dan extra technieken hoe je met dat leer en zoekproces moet omgaan zonder te straffen en te belonen. Dat zijn immers methodes die werken op korte termijn maar niet op lange termijn.

De 2 volgende gaan ook samen : “Onderpresteren” en “versnellen”. Ook daar moeten we best wel wat misverstanden uit de wereld hebben. Zie ook “Perfecte punten … maar zonder inspanning? Dan kan je je maar beter zorgen maken.“. Versnellen is één van de opties om onderpresteren tegen te gaan. Er bestaan veel vooroordelen rond dat versnellen. Deze gaan we dan ook aanpakken.

Het laatste deel is een vertaling van de eerste 5 sessies maar dan op volwassenen gericht. Ook daar heb ik al een aantal blog’s rond geschreven die zeker een aanrader zijn : “Wie was ik voor ik hoogbegaafd was?”” en  “Amper één op de tien werknemers krijgt energie van zijn job! (Mark Magazine)“.

En waarom doen we dit allemaal? Wel, om zo’n verhalen als in dit knack artikel te vermijden. We willen zorgen dat hoogbegaafde kinderen de eerlijke kansen krijgen die ze verdienen zodat ze kunnen uitgroeien tot creatieve volwassenen. Tot mensen die ook hun volle potentieel kunnen inzetten. Zich goed voelen in hun vel. En bezig zijn met de talenten die ze hebben.

Wil je meer weten over hoogbegaafdheid en hoe je er dan verder mee aan de slag moet. Schrijf je dan in voor onze thema reeks rond hoogbegaafdheid.

Wil je meer weten maar zijn 6 donderdag avonden moeilijk in te plannen? Dan hebben we een nieuwe formule waar we zelfde materiaal in 2 dagen geven.