fbpx

Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash

Waag je de sprong vooruit. Versnellen.

Waag je de sprong vooruit ? Versnellen en dan is alles ok?

Vooreerst natuurlijk het basiswerk van Carol S. Dweck (Mindset).

Dit vormt de basis van al onze coaching trajecten.

Mindset – Updated Edition (Engelse versie)
Changing The Way You think To Fulfil Your Potential.

Dr. Carol S. Dweck

Mindset
Verander je manier van denken om je doelen te behalen

Merk jij ook dat kinderen in je klas het lastig vinden zelf taken op te starten? Of dat zij heel impulsief reageren op anderen? Vaak nemen we dit gedrag voor lief. Gek eigenlijk, want net zoals we inhoudelijke vaardigheden oefenen, kunnen we ook gedragsvaardigheden oefenen.
De Wijzer in Executieve Functies – groep 1 t/m 4 helpt je daarbij. Met de wijzer train je de executieve functies van kinderen, zodat hun gedrag verbetert, niet alleen in de les, maar ook daarbuiten.

Merk jij ook dat kinderen in je klas het lastig vinden zelf taken op te starten? Of dat zij heel impulsief reageren op anderen? Vaak nemen we dit gedrag voor lief. Gek eigenlijk, want net zoals we inhoudelijke vaardigheden oefenen, kunnen we ook gedragsvaardigheden oefenen.
De Wijzer in Executieve Functies – groep 5 t/m 8 helpt je daarbij. Met de wijzer train je de executieve functies van kinderen, zodat hun gedrag verbetert, niet alleen in de les, maar ook daarbuiten.

Een revolutionair boek om kinderen het beste uit zichzelf te laten halen!

Er is niets frustrerender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies. Executieve functies maken het mogelijk om rationele beslissingen te nemen, impulsen onder controle te houden en te kunnen focussen op wat belangrijk is.

Verrijken : versterken

De boeken waar we in de thema avond naar refereren als we het hebben voor versterken. Je kind leren omgaan met z’n hoogbegaafdheid en leren samenwerken met ontwikkelingsgelijken. (Bv in de plusgroepen die we daarvoor organiseren of de kangoeroe klas op school)

Hoogbegaafd, nou en?
ontdek-boek over hoogbegaafdheid

Tien volledig uitgeschreven lessen, compleet met kopieerbare vragenbladen voor de leerlingen en alle documenten om verslag te leggen van de verrijkingsklas.

Lessen voor verrijking. Deel 2 bevat 15 lessen en bouwt voort op de basisvaardigheden van de reeks van denkmanieren:

  • Analytisch
  • Creatief
  • Praktisch

Engels

Ben jij een cheetah? 

Tristan wordt met een vrachtwagen naar de dierentuin gebracht. Na een paar weken ligt hij lusteloos op de vloer van zijn hok. Hij wil bijna geen hap vlees meer eten.
Fred en Henk, de oppassers, vragen zich af wat Tristan voor een dier is. Als het een cheetah is, kan hij 110 km per uur rennen volgens internet.

Blogs

En dan vloog de smart game over de tafel …

Of waarom een plusklas zo nuttig kan zijn voor je hoogbegaafde zoon of dochter Ondertussen organiseren we al 5 jaar buitenschoolse plusgroepen voor kinderen van de lagere school. Het is telkens opnieuw een unieke ervaring. Geen 2 kinderen zijn gelijk … en ja, zoals je vermoedelijk ook wel weet, is dat bij hoogbegaafde kinderen nog [...]

Versnellen? Cognitief geen probleem, maar emotioneel zijn ze daar nog niet klaar voor.

In de afgelopen corona periode hebben veel ouders ontdekt hoe traag de school gaat en hoe snel hun zoon of dochter eigenlijk leert. Het was een unieke kans om informeel te versnellen. Te verdiepen. Te verbreden. En nu? Wat te doen in de post-corona tijden waar de geest toch een beetje uit de fles is?

#versnellen #verdiepen #verrijken #hoogbegaafd #gromicoach

10 mythes rond hoogbegaafdheid

10 mythes rond hoogbegaafdheid We zijn ondertussen sinds 2013 zelf bezig met hoogbegaafdheid. Eerst voor onze eigen kinderen, daarna ook voor andere ouders en kinderen. En ja, deze mythes gaan nog steeds mee. Deze vooroordelen zorgen er nog steeds voor dat scholen soms de foute keuzes maken. Dat jij als ouder ook heel heel hard […]

“Waarom jouw kind thuis dwars is (en dat klopt)” (KiiND)

In gesprekken met ouders van hoogbegaafde kinderen komen we dat ook nogal eens tegen. Het kind op school is totaal anders dan het kind thuis. Bij HB kinderen is dit ook omdat ze zich aanpassen aan de groep. Probleem daarbij is dat ze zich dus naar beneden aanpassen. Ze functioneren ver onder hun capaciteiten. Enige [...]

“Als je niet mag afkijken, hoe leer je dan samenwerken?” (Klasse)

Trigger om dit artikel te delen is een reactie van een ouder op de info-avond ter voorbereiding van onder andere onze thema-reeks. Vroeger was dat er toch allemaal niet en we geraakten er toch ook Vooreerst zeker daarop al één bemerking van mezelf. (Niet uit artikel). Ik geloof echt dat ik een ander leven zou [...]

Kennis rond hoogbegaafdheid : interessant interview met Heidi Douma: Hoogbegaafdheid, meer dan intelligentie!

Er passeren heel wat HB kenmerken in dit interview die je als leek helemaal niet zou linken aan hoogbegaafdheid. Om er een aantal te noemen Kritische houding en groot rechtvaardigheidsgevoel: je start soms een discussie op over iets waar je niet in betrokken bent maar die je wel echt onrechtvaardig vindt. Je onbegrepen voelen omdat [...]

Help, mijn kind wordt dommer door naar school te gaan!!

Ja, het is griezelig. Het is ook helemaal niet de doelstelling van de school en het is ook niet de reden waarom je je kleine knuffel voor de eerste keer met een klein hartje op school afzet. Toch moet je na een goeie maand vaststellen dat er best wel rare dingen met je kind aan [...]

Stem voor je brein

Een zeer goed filmpje waarbij professor Dr. Christophe Lafosse aangeeft hoe het nu ook wetenschappelijk bewezen is dat je hersenen echt kan trainen. Het brein groeit! Met de bizarre periode waar we nu in leven waarin scholen opengaan en weer dicht gaan. Waarin afstandsonderwijs niet zo gemakkelijk blijkt. Waarin we de grenzen ontdekken van het [...]

Waarom is versnellen belangrijk? Geef je hoogbegaafd kind alle kansen te groeien!!!

Wat zijn de mythes rond versnellen. Op een bepaald punt zal je hoogbegaafd kind totaal niet meer aan z'n trekken komen in de klas. Op dat moment moet je als ouder een heel moeilijke beslissing nemen: "Moet ik mijn kind versnellen? En zo ja, ... welk type versnelling kies ik dan?" Ondanks alle wetenschappelijke studies [...]

Hoogbegaafd, en toch gebuisd: onderpresteren – wees er vroeg bij, zo is het gemakkelijker op te lossen.

Onze bedenkingen en aanvullingen op dit artikel : (c) Het Nieuwsblad : Artikel over Hoogbegaafdheid en onderpresteren Hoe vroeger je stappen zet, hoe beter het vermeden en opgelost kan worden. De oorzaak van het falen van de hoogbegaafde kinderen in de loop van de schoolcarrière zit vooral bij de start ervan. Het moment in de [...]

Wil je meer weten rond hoogbegaafdheid in een gezonde mix van theorie en praktijk. Schrijf je dan in voor onze thema avonden. De plaatsen zijn beperkt.